Podział ze względu na budowę wewnętrzną Opona diagonalna W oponie diagonalnej cała osnowa opony składa się kilku warstw tkanin ułożonych na przemian w dwóch kierunkach, pod różnym kątem, lecz zawsze mniejszym niż 90°.Liczba warstw zależy od wielkości i obciążenia na jakie projektowano oponę.Konstrukcja ta pozwala na rezygnację z zastosowania opasania, lecz go nie wyklucza.
Opona diagonalna z opasaniem nazywana jest oponą opasaną. Zalety (w stosunku do opon radialnych): wyższy komfort jazdy, zwłaszcza na drogach o złej nawierzchni duża odporność ścianki bocznej na uszkodzenia mechaniczne Wady (w stosunku do opon radialnych): mniejsza precyzja prowadzenia znacznie gorsze zachowanie się opony w czasie jazdy po łuku zwiększone zużycie paliwa Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Opona_pneumatyczna
Budowa opony Budowa opony: 1.opasanie, 2.
osnowa, 3.drut, 4. obręcz, 5. bieżnik, 6. opona, 7.stopka. Elementy typowej opony samochodowej10: Bieżnik Bieżnik jest to część opony, która wchodzi w kontakt z nawierzchnią i odpowiada za jej przyczepność do nawierzchni.
W zależności od przeznaczenia opony, bieżnik może mieć różny kształt (tzw.
rzeźba bieżnika), głębokość i twardość. Osnowa Osnowa składa się z wielu warstw kordu, ułożonych pod różnymi kątami w zależności od rodzaju konstrukcji opony.Kord może być wykonany z poliamidu, poliestru, stali, wiskozy i włókna szklanego. Opasanie Jest to warstwa (lub częściej warstwy) kordu ułożona obwodowo, wykonana z możliwie jak najbardziej nierozciągliwego materiału.
Jej zadaniem jest usztywnienie czoła opony i zapobiegnięcie jego deformacjom pod wpływem działających sił. Stopka Stopka (inaczej kołnierz) to część opony stykająca się z obręczą (inaczej zwaną też felgą).
Biegnące obwodowo druty wzmacniające utrzymują oponę na feldze, natomiast odpowiednie ukształtowanie stopki zapewnia równe przyleganie opony do obręczy, a w oponach bezdętkowych także uszczelnienie.W niektórych konstrukcjach opon wzmocnienie to wykonuje się z kewlaru.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Opona_pneumatyczna
Pneumatyczny układ hamulcowy W przyczepach ciężkich, w pojazdach ciężarowych, a także pociągach stosuje się układy hamulcowe pneumatyczne..Układ hamulcowy pneumatyczny utrzymuje wysokie ciśnienie w układzie.
Hamulec pneumatyczny hamuje, gdy ciśnienie spada.Spadek ciśnienia następuje, gdy kierowca uruchamia hamulec, który uruchamia zawór pneumatyczny zmniejszający ciśnienie w układzie, co powoduje uruchomienie hamulców kół.
Do podtrzymania ciśnienia w układzie hamulcowym służy sprężarka (najczęściej napędzana silnikiem pojazdu).Zaletą układu pneumatycznego jest to, że po zatrzymaniu silnika kierowca może jeszcze zatrzymać pojazd oraz przy zerwaniu przewodów pneumatycznych hamulec natychmiast zacznie działać i zatrzyma pojazd.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/System_hamulcowy_samochodu