Fachowe książki motoryzacyjne

pokrowce na skuterOsoby fascynujące się motoryzacją z pewnością doskonale zdają sobie sprawę z tego, że na rynku dostępnych jest mnóstwo książek dotyczących samochodów.
Udając się do księgarni możemy kupić nie tylko poradnik, jak własnoręcznie naprawiać samochody danej marki czy nawet konkretnego modelu.
Wiele książek podejmuje tematy odnoszące się do historii motoryzacji czy przedstawia główne jej nurty.
W sprzedaży dostaniemy również specjalne albumy z samochodami lub innymi pojazdami, które mogą być prawdziwą perełką dla kolekcjonerów.
Największą popularnością cieszą się jednak te pozycje, które pozwalają na samodzielne przeprowadzenie napraw we własnym samochodzie przedstawiając takie operacje krok po kroku.

Podstawy termodynamiczne silnika diesla

Obiegiem porównawczym współczesnych silników wysokoprężnych jest obieg Seiligera-Sabathé.
Obieg ten składa się z następujących przemian charakterystycznych: adiabatyczne sprężanie, izochoryczne podgrzewanie czynnika, izobaryczne podgrzewanie czynnika, adiabatyczne rozprężanie, izochoryczne oziębianie czynnika. Obieg porównawczy jest obiegiem teoretycznym.

Silnik rzeczywisty pracuje wg obiegu, składającego się z nieco innych przemian.

Sprężanie i rozprężanie nie są adiabatyczne, ponieważ występuje wymiana cieplna ze ściankami cylindra, głowicą, tłokiem i innymi elementami.

Nawet, gdyby występujące procesy były adiabatyczne, nie byłyby odwracalne.

Ogrzewanie czynnika nie jest izobaryczne, następuje najpierw wzrost ciśnienia, a potem jego spadek. Najważniejszą różnicą jest to, że obieg porównawczy opisuje układ zamknięty (wykorzystywany jest wciąż ten sam czynnik), a obieg rzeczywisty układ otwarty (następuje wymiana czynnika roboczego).Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_o_zap%C5%82onie_samoczynnym

olej napędowy

pokrowce na skuter
Paliwem spalanym w silniku wysokoprężnym jest zwykle olej napędowy lub (w przypadku wolnobieżnych silników wielkogabarytowych) mazut.

Istotną cechą paliw dla silników wysokoprężnych jest liczba cetanowa, która świadczy o zdolności do samozapłonu.

Ponadto paliwo musi spełniać funkcje smarne w układzie wtrysku paliwa, przez co paliwa alternatywne do silników wysokoprężnych (np. zużyty lub świeży olej roślinny ? zob. olej rzepakowy) do nowoczesnych systemów wtrysku nie nadają się, ponieważ istnieje możliwość zatarcia i zablokowania sadzami precyzyjnych otworków wtryskiwaczy. Ponadto jego liczba cetanowa jest niska co jest istotną wadą (zwiększa się znacznie zwłoka zapłonu i silnik wchodzi w obszar dymienia). Znacznie lepsze są estry olejów roślinnych (tzw. biodiesel).
Zużycie tego paliwa jest wyższe o kilka procent, co wynika z mniejszej wartości opałowej niż oleju napędowego.
Warto wspomnieć, że pierwszy silnik wysokoprężny, zbudowany przez Rudolfa Diesla zasilany był olejem arachidowym.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_o_zap%C5%82onie_samoczynnym.
Dodane: 14-12-2016 09:27

Tagi: motoryzacja motocykle pokrowce skutery motor skuter

Widok do druku:

pokrowce na skuter