obsługa prawna śląsk

System sądowy

obsługa prawna śląsk
System sądowy Podział podmiotowy Zgodnie z art.
175 Konstytucji RP, wymiar sprawiedliwości w RP sprawują: Sąd Najwyższy sądy powszechne sądy wojskowe sądy administracyjne Podział przedmiotowy Sądy powszechne w Polsce dzielą się na wydziały, którym zawsze przypisana jest pewna kategoria spraw. Nieraz, gdy jest duży wpływ spraw danego rodzaju tworzy się kilka wydziałów dla tej kategorii spraw ? przykładowo dwa albo trzy wydziały karne. Może też tak się zdarzyć, że w sądach wyższego rzędu jest przykładowo jeden wydział cywilny I instancji i drugi wydział cywilny, ale odwoławczy. Następujące wydziały tworzy się w sądach: W sądach apelacyjnych wydział cywilny (sąd cywilny II instancji dla sądów okręgowych) wydział karny (sąd karny II instancji dla sądów okręgowych) wydział pracy i ubezpieczeń społecznych (sąd pracy i ubezpieczeń społecznych II instancji dla sądów okręgowych) wydział lustracyjny (w Sądzie Apelacyjnym w Warszawie; sąd lustracyjny) W sądach okręgowych wydział cywilny (sąd cywilny I instancji oraz sąd cywilny, rodzinny, opiekuńczy, dla nieletnich II instancji dla sądów rejonowych) wydział karny (sąd karny I instancji oraz sąd karny, dla nieletnich (czasami) II instancji dla sądów rejonowych) wydział penitencjarny i nadzoru nad wykonywaniem orzeczeń penitencjarnych (sąd penitencjarny) wydział pracy (sąd pracy) i wydział ubezpieczeń społecznych (sąd ubezpieczeń społecznych) albo wydział pracy i ubezpieczeń społecznych wydział gospodarczy (sąd gospodarczy) sąd ochrony konkurencji i konsumentów (w Sądzie Okręgowym w Warszawie) odrębna jednostka rejestrowa (w Sądzie Okręgowym w Warszawie ? m.in. dla partii politycznych) sąd wspólnotowych znaków towarowych i wzorów przemysłowych (w sądzie Okręgowym w Warszawie) W sądach rejonowych wydział cywilny (sąd cywilny I instancji) wydział karny (sąd karny I instancji) wydział rodzinny i nieletnich (sąd rodzinny, opiekuńczy, dla nieletnich I instancji) wydział pracy (sąd pracy I instancji) albo wydział pracy i ubezpieczeń społecznych (sąd pracy i ubezpieczeń społecznych I instancji wydział ksiąg wieczystych (sąd wieczystoksięgowy) wydział gospodarczy (w mieście, w którym ma siedzibę sąd okręgowy albo mieście na prawach powiatu; sąd gospodarczy I instancji) wydział gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego (sąd rejestrowy ? w miastach wojewódzkich oraz niektórych innych większych miastach) Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/System_prawny_w_Polsce

Prawo w Polsce

Źródła polskiego prawa Zobacz więcej w artykule Źródła prawa, w sekcji Źródła prawa w polskim porządku prawnym. Zgodnie z artykułem 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja ustawy ratyfikowane umowy międzynarodowe rozporządzenia akty prawa miejscowego (na obszarze działania organów, które je ustanowiły). Ponadto do źródeł prawa powszechnie obowiązującego zalicza się ustawy o zmianie Konstytucji, rozporządzenia z mocą ustawy wydane na podstawie art.

234 Konstytucji i inne nieuchylone akty prawne o mocy ustawy.

Dotyczy to obowiązujących rozporządzeń Prezydenta RP z mocą ustawy wydanych w okresie II Rzeczypospolitej i dekretów wydanych w okresie tzw. Polski Ludowej. Obok źródeł prawa powszechnie obowiązującego, wyróżnia się także źródła prawa wewnętrznie obowiązującego (akty kierownictwa wewnętrznego).

Są nimi przede wszystkim uchwały i zarządzenia.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/System_prawny_w_Polsce

Baza ta była rozpowszechniana

Do realizacji trafił projekt systemu CZRAP. Pod zmienioną nazwą (Centralny Rejestr Aktów Normatywnych, w skrócie CRAN) stał on się elementem większego przedsięwzięcia pod roboczą nazwą System Informacji Legislacyjnej (SIL), który miał być przygotowany do 1990.

Założeniem budowy SIL było stworzenie następujących baz: CRAN, Sejm, CKLP (Centralny Katalog Literatury Prawniczej), Orzecznictwo. Bazy te powstawały osobno i do dzisiaj nie utworzyły jednej całości. Baza CRAN powstała, ale z pewnymi istotnymi ograniczeniami: objęła tylko akty prawne z Dziennika Ustaw i Monitora Polskiego, do końca lat 90.

była bazą tylko adresową (zawierającą jedynie opisy aktów prawnych). Baza ta była rozpowszechniana pod nazwą Rejestr Aktów Prawnych (RAP) w latach 1990?1998.

W tym samym czasie pojawiły się jednak komercyjne systemy informacji prawnej, takie jak System Informacji Prawnej Lex, które zawierały nie tylko opisy aktów prawnych, ale również ich teksty.

Dlatego też RAP nie odniósł sukcesu rynkowego i został wycofany z dystrybucji.
Po uzupełnieniu go o ujednolicone teksty ustaw został publicznie udostępniony na stronie Sejmu RP pod nazwą "Internetowy System Informacji Prawnej".
Później zmienił nazwę na "Internetowy System Aktów Prawnych". Baza Sejm, składająca się z takich modułów jak: "Proces legislacyjny", "Sprawozdania stenograficzne", "Interpelacje i zapytania poselskie", "Druki sejmowe", "Posiedzenia komisji", "Biuletyny komisji" stała się trzonem bazy ?Prace Sejmu? dostępnej na stronie Sejmu RP. Centralny Katalog Literatury Prawniczej został przekształcony w katalog Biblioteki Sejmowej. Bazę orzecznictwa Sądu Najwyższego przekazano firmie Marka z Poznania, która następnie została zakupiona przez wydawnictwo C.H.
Beck.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Internetowy_System_Akt%C3%B3w_Prawnych.

Widok do druku:

obsługa prawna śląsk